2009. április 16., csütörtök

Bellini festő-család


Jacopo Bellini Velencében született, 1400 körül, meghalt ugyanott 1470-1471-ben, Gentile Bellini Velencében született 1429-ben, meghalt ugyanott 1507-ben; Giovanni bellini Velencében született, valószínűleg 1430 után, meghalt ugyanott 1516-ban, ez utóbbi valószínűleg nem volt törvényes fia Jacopónak. A Bellinik hármas biográfiája Vasari helyes ítéleteit tartalmazza, a velencei nagyérdemű festő-család életművéről a quattrocento és a cinquecento fordulóján, csupán Jacopo esetében tud kesebbet mondani az internacionális gótika ez észak-itáliai reprezentánságárol mintsem azt megérdemelné.




Jacopo főművei :
* Madonna (táblakép, XV. sz. közepe, Bergamo, Accademia Carrara);
* Vázlatkönyvek (tájképi és architektonikus üttesbe komponált sokfigurás bibliai, mitológiai és históriai jelenetek, Paris, Louvre; London, British Museum ).
Gentile főművei :
* II. Mohamed szultán képmása (vászon, 1480
, London, National Gallery);
* Caterina Cornaro ciprusi királynő mása (táblakép, 1500, Budapest, Szépművészeti Múzeum);
*
a Szent Kereszt-ereklye legendája (három kompozíció : Körmenet a San Marco téren, Az ereklye feltalálása a San Lorenzo-csatornában, Csodálatos gyógyulás, vászon, 1500-1501, Venezia, Gallerie dell'Accademia),
*
Szent Márk prédikációja Alexandriában (1507 körül, Giovanni Bellini fejezte be, Milano, Brera).
Giovanni főművei:
* Krisztus színeváltozása (táblakép,
1460-as évek, Venezia, Museo Correr); Olajfák hegye (táblakép, 1460-as évek, London, National Gallery);
* Halott Krisztus Máriával és
Szent János evangélistával (táblakép, 146o-as évek, Milano, Brera);
* Szent Ferrier Vince-poliptikon (Szent Vince, Szent Kristóf,
Szent Seebestyén, Angyali üdvözlet, Imago Pietatis, a predella-képeken Szent Vince történetei. 1464-1465, Venezia, San Giovanni e Paolo);
* Madonna (táblakép,
1465 körül, Bergamo, Accademia Carrara);
* Madonna (táblakép,
146o-as évek vége, Milano, Castello Sforzesco);
* Krisztus színeváltozása (táblakép,
1480-1485, Napoli, Pinacoteca di Capodimonte);
* San Giobbe-i oltárkép (tábla, Madonna szentekkel és angyalokkal,
1487 körül, Venezia, Gallerie dell'Accademia);
*
Madonna degli Alberelli ( Madonna fácskák között, táblakép, 1487, Venezia, Gallerie dell’Accademia);
* Frari triptikon (Madonna szentekkel
1488, Venezia, Santa Mária Gloriosa dei Frari);
* Madonna
Szent Katalinnal és Szent Mária Magdolnával, táblakép, 1480-as évek vége, Venezia, Gallerie dell'Accademia);
* Szent Ferenc stigmatizációja
(1480-as évek, New York, Frick-gyűjtemény); collection
* Vallásos allegória (táblakép, valószínűleg a Purgatórium jelképes ábrázolása, lényegében azonban a Madonna szentekkel,
azaz a Santa Conversazione-kompozíciónak sajátosan eltérő felfogású megfogalmazása, 1480-as évek, Firenze, Uffizi;
* Fiatal
szenátor képmása (táblakép, 1480-1490, Padova, Museo Civico);
* Pietà (táblakép,
1490-es évek, Venezia, Gallerìe dell' Accademia);
* Jézus megkeresztelése (vászon, 1500-as évek eleje, Vicenza, Santa Corona);
* Leonardo Loredan doge képmása (tábla, 1501 után, London, National Gallery);
* a San Zaccaria oltárképe (vászon
tábláról, Madonna szentekkel és angyalokkal, 1505, Venezia, San Zaccaria);
* Madonna (vászon tábláról, 1510, Milano, Brera);
* Istenek ünnepsége („bacchanál" - táblakép, 1513, Washington, National Gallery);
* Szent Péter mártír vértanúsága (táblakép, 1510-es évek, London, National Gallery; egy váltoata: London, Courtauld Institute);
* Fésülködő női akt (táblakép, 1510
-es évek, Wien, Kunsthistorisches Museum).
Jellemző Vasari szemléletére a szépen és okosan moralizáló bevezetés, és a művészek irodalmi elismerésének ismételt hangsúlyozása. Kedves mozzanat a közvetlen írói hang előbukkanása a „nem tudom, mi az oka, de ezt a jelenetet még elevenebben és összehasonlíthatatlanul jobban festette meg a kitűnő Tiziano" fordulatban: így követelte ki Vasari az egykorú olvasóból a quattrocentóból mindenképpen kiemelkedő Giambellino esetében is a cinquecento még magasabb szintjének elismerését. Vasari néhány fontosabb tévedése: Caterina Cornaro képmását nem Giovanni, hanem Gentile festette; a Szent Kereszt-ereklye legendájának jeleneteit leírván összekeveri a három közül két kompozíció leírását, a körmenetét és a csatornából kihalászás eseményét.
Néhány magyarázat: Domenico: Domenico Veneziano; a San Giovanni-templom: a San Giovanni e Paolo; Vivarini nem más, mint az Alvise Vivarini: a minoriták Ca’ Grande-i temploma: a Santa Maria Gloriosa dei Frari. Hazai közgyűjteményeinkben van Gentile egyik említett fő műve, Catarina Corno képmása, Giovanni Bellinit tanítványainak és követőinek képei képviselik ugyancsak a budapesti Szépművészeti Múzeumban, továbbá az esztergomi Keresztény Múzeumban is.
[Bibliográfia: ML címszava (Harasztiné Takács Marianna) Bottá Tutta; Semenzato, C.: Diamanti. Vayer L.]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók